Maciej Obara Quartet z muzyką Seiferta na mocne otwarcie Krakow Jazz Week!
Koncertem Maciej Obara Quartet, dedykowanym twórczości legendy jazzu - Zbigniewa Seiferta, zainagurowany został Krakow Jazz Week. Festiwal łączy dwa prestiżowe wydarzenia – Seifert Jazz Days i Jazz Juniors, a w nich koncerty międzynarodowej sławy artystów oraz wybitnych muzyków młodego pokolenia.
Seifert Jazz Days, które w poniedziałkowy wieczór rozpoczęły festiwal, to wydarzenie upamiętniające jednego z najważniejszych polskich muzyków jazzowych - Zbigniewa Seiferta (1946-1979). Sylwetka urodzonego w Krakowie genialnego skrzypka i saksofonisty zbyt długo pozostawała w cieniu innych jazzowych mistrzów, a jego twórczość została nieomal zapomniana. Przez kilka dekad, które upłynęły od przedwczesnej śmierci artysty, po nagrania z jego udziałem sięgali nieliczni, a dla nowych pokoleń muzyków i słuchaczy Seifert często pozostawał postacią prawie anonimową. Ten stan rzeczy zmienił się, za sprawą organizowanego od 2014r. Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. Odbywająca się w cyklu dwuletnim impreza zaczęła przywracać zainteresowanie twórczością i postacią Seiferta wśród młodych muzyków z całego świata. Z kolei zorganizowane po raz pierwszy w 2021 roku Seifert Jazz Days przenoszą spuściznę patrona poza krąg ściśle wiolinistyczny, docierając z twórczością skrzypka do szerokiego grona odbiorców muzyki improwizowanej, jazzu i spokrewnionych gatunków. Poprzez zaproszenie do współpracy muzyków z różnych krajów tworzą możliwość kultywowania pamięci o dorobku krakowskiego artysty także poza granicami Polski.
W tym roku Seifert Jazz Days, zarazem cały festiwalu Kraków Jazz Week, otworzył koncert jednego z czołowych europejskich saksofonistów - Macieja Obary. Artysta od dekady przewodzi międzynarodowemu kwartetowi, który stał się dla lidera przestrzenią dla prezentowania nieskrępowanej twórczej inwencji. W ciągu ostatnich lat Maciej Obara Quartet, w którym grają też: Dominik Wania - fortepian, Ole Morten Vågan - kontrabas i Gard Nilssen - perkusja, wykonywał głównie materiał autorski. Jednak specjalnie na krakowski festiwal saksofonista pochylił się na dorobkiem Zbigniewa Seiferta. I choć Seifert zaczynał jazzową karierę jako saksofonista, nie to stało się dla Obary wątkiem kluczowym.
- Seifert był bardzo dobrym saksofonistą, jednak pozostającym pod ogromnym wpływem twórczości Johna Coltrane’a – mówi Maciej Obara. - W tamtych czasach w ten sposób grały setki muzyków. To co sprawiło, że dziś możemy myśleć o nim jako o artyście absolutnie wyjątkowym, to wyjście z postcoltrane’owskiej drogi na szerszy muzyczny teren. Połączył fascynację twórczością Trane’a z zapleczem klasycznie wykształconego skrzypka, tym samym udowodnił swoją elastyczność i wszechstronność, które wraz z niebywałymi umiejętnościami technicznymi uczyniły z niego artystę szalenie oryginalnego.
Przewodnią myślą w ułożeniu programu z muzyką Seiferta stało się pokazanie właśnie tych wszystkich kontekstów, w których działał jako kompozytor i skrzypek. Stąd obok utworów z „The Man of Light” Maciej Obara sięgnął po „Serenade”, którą wykonywał z grupą Oregon czy jeden z najpiękniejszych utworów w dorobku Seiferta „Song for Christopher”.
Podczas energetycznego, porywającego koncertu, muzycy pokazali niezwykle bogatą różnorodność kompozycji Zbigniewa Seiferta, ale też wyjątkową spójność tego co stworzył ten niezwykły artysta.
Fot. Michał Łepecki
Zobacz także: