Aktualności

KRAKÓW JAZZ WEEK: 6. Seifert Competition

Pod nazwą Kraków Jazz Week dokonała się fuzja wydarzeń, które w kulturalnym pejzażu stolicy Małopolski zajmują niezwykle ważne miejsce. W ciągu ośmiu dni, niemal w samym sercu miasta, w położonej tuż nad brzegiem Wisły Cricotece najpierw uhonorowana zostanie pamięć jednego z najwybitniejszych krakowskich artystów - skrzypka, saksofonisty i kompozytora Zbigniewa Seiferta. 

Organizatorzy imprezy wytrwale popularyzują dorobek Seiferta, nie tylko poprzez organizację konkursu, ale i festiwalu Seifert Jazz Days. Niewątpliwie odbywający się po raz szósty Seifert Competition jest jedną z najbardziej adekwatnych form przypomnienia i docenienia dziedzictwa krakowskiego artysty. Z uwagi na międzynarodowy zasięg, konkurs znakomicie służy popularyzacji muzyki Seiferta nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Zgłoszenia do tegorocznej odsłony dowodzą, że renoma muzyki krakowskiego geniusza skrzypiec dotarła już na wszystkie kontynenty, a sam konkurs i cały Kraków Jazz Week stanowią silną markę, liczącą się w globalnej perspektywie rynku muzycznego. To nie tylko czerpanie z historii i kontynuacja znakomitej tradycji festiwalu Jazz Juniors, ale też tworzenie nowej jakości, której równorzędnymi komponentami są organizowane w cyklu dwuletnim Seifert Competition i Seifert Jazz Days. 

Tuż po wyłonieniu zwycięzców szóstej odsłony Seifert Competition rozpoczną się przesłuchania uczestników tegorocznego Konkursu Jazz Juniors. Od blisko pół wieku krakowska impreza gromadzi młodych wykonawców, częstokroć ujawniając publiczności talenty oklaskiwane następnie na prestiżowych scenach koncertowych w kraju i za granicą. Nadmienić należy, że już samo uczestnictwo w finale konkursu otwiera młodym muzykom drogę do programów ważnych europejskich festiwali, na sceny sal koncertowych i tras organizowanych na całym świecie. Rywalizacja, zarówno w przypadku Seifert Competition jak i Jazz Juniors, jest przede wszystkim kwestią umowną, a na pierwszy plan wysuwają się aspekty takie jak możliwość spotkania i okazja do budowania międzynarodowej i międzypokoleniowej wspólnoty skupionej wokół jazzu. Niemniej emocji z pewnością nie zabraknie. Zaznaczyć należy, że plan na Kraków Jazz Week nie zamyka się wyłącznie w zmaganiach młodych adeptów sztuki interpretacji i improwizacji. O program części koncertowej zadba jeden z najbardziej nowatorskich artystów europejskiej sceny jazzowej - Nils Petter Molvaer, od tego roku piastujący stanowisko dyrektora artystycznego Festiwalu Jazz Juniors.

SEIFERT COMPETITION 26 - 29 września 2024 • SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA 

Młodzi muzycy spotkają się już po raz szósty, by zmierzyć się z jednym z najbardziej oryginalnych rozdziałów historii muzyki jazzowej, jakim niewątpliwie jest twórczość Zbigniewa Seiferta. Do udziału w szóstej edycji konkursu zgłosiły się instrumentalistki i instrumentaliści z różnych, nawet najbardziej egzotycznych zakątków świata, takich jak: Japonia, Brazylia czy Tajwan. W gronie uczestników zakwalifikowanych do przesłuchań finałowych także znaleźli się przedstawiciele rozmaitych krajów i kontynentów, wśród których sporą grupę stanowi reprezentacja adeptów wiolinistyki z Polski. W dniach 26. i 27. września w Cricotece, na głównej scenie Kraków Jazz Week spotka się dziesięcioro półfinalistów wyłonionych spośród nadesłanych zgłoszeń, przez międzynarodowe jury w składzie: Michał Urbaniak, Anja Lechner, Ernst Reijseger. W konkursowych zmaganiach Seifert Competition zmierzą się: 

ANAIS DRAGO (Włochy) Skrzypaczka, która w swoich muzycznych wyborach sięga po jazz, improwizację, muzykę elektroakustyczną i pop. Mimo młodego wieku ma na koncie już trzy autorskie albumy, a także liczne występy na konkursach i festiwalach, podczas których wielokrotnie była wyróżniana i nagradzana. W ostatnich kilku latach sporo uwagi poświęca twórczości solowej, ale nie bez echa pozostał jej duet z legendą włoskiej sceny jazzowej - Enrico Ravą. 

TOMOHIRO ISHII (Japonia) Pochodzący z muzykalnej rodziny skrzypek i kompozytor, po instrument sięgnął mając zaledwie cztery lata. Od dziecka podążał ścieżką edukacji klasycznej, wielokrotnie zdobywając nagrody i wyróżnienia w krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Podczas studiów w Tokyo University of the Arts zainteresował się jazzem, czego naturalną konsekwencją było rozwijanie osobistego języka improwizacji. W tym samym okresie rozpoczął przygodę z kompozycją. Ishii jest współzałożycielem Less is More String Quartet i założycielem wytwórni płytowej Mi Mi Mi Records. Jego aktywność obejmuje także komponowanie na potrzeby kina oraz aranżacje dla wykonawców muzyki pop.

ALEKSANDRA KRYŃSKA (Polska) Skrzypaczka o wielorakich zainteresowaniach. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie profesora Wiesława Kwaśnego oraz Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie doktora Mateusza Smoczyńskiego. Kilkukrotnie wyróżniana stypendiami za wyniki w nauce. Poszukuje w obszarach muzyki kameralnej, etnicznej, jazzu. Na koncie ma występy jako członkini orkiestr i zespołów kameralnych, wykonuje zarówno muzykę klasyczną jak i jazzową. Prowadzi własne składy, w których współpracuje m.in. z Piotrem Damasiewiczem i Szymonem Miką. 

WOJTEK MACIEJOWSKI (Polska) Źródła jego fascynacji grą na skrzypcach kryją się w kulturze muzycznej regionu, z którego pochodzi - Beskidu Żywieckiego. Przechodząc kolejne etapy edukacji muzycznej poszerzał swoje zainteresowania o tradycje kolejnych obszarów Karpat, jednak i to okazało się niewystarczające jeśli chodzi o potrzebę artystycznej kreacji. Wraz z próbami poszerzania języka wypowiedzi muzycznej, naturalnie pojawiło się zainteresowanie jazzem, co zaowocowało ukończeniem studiów w Akademii Muzycznej w Katowicach, pod kierunkiem profesora Henryka Gembalskiego. Gra i współpracuje m.in. z: Kapelą Hanki Wójciak, Kapelą PoPieronie, Mateuszem Smoczyńskim, Michałem Aftyką i Jarkiem Bothurem. 

ANDREW FINN MAGILL (USA) Skrzypek i kompozytor muzyki filmowej. W ramach edukacji muzycznej, którą odebrał, kształcił się w rozmaitych stylach i nurtach wiolinistyki, jednak o jego artystycznej ścieżce przesądziła nastoletnia fascynacja nagraniami Hot Club de France i Charliego Parkera. Wielokrotnie chwalony za lekkość gry i niewymuszony styl improwizacji. Współpracował m. in. z Michaelem Jefry’em Stevensem i muzykami grupy Snarky Puppy. 

AMALIA UMEDA OBRĘBOWSKA (Polska) Improwizatorka, kompozytorka i liderka własnego kwartetu. Z grą na skrzypcach zaznajamia się od 7 roku życia, a wraz z upływem czasu zyskała samoświadomość jako instrumentalistka. Nie boi się wytyczać własnej drogi i podejmować ryzyka w improwizacji, nie ogranicza się też wyłącznie do gry na skrzypcach, w zakres wykorzystywanego instrumentarium włączając także altówkę i głos. Debiut jej autorskiego kwartetu został zauważony i doceniony przez publiczność i krytyków, a ona sama ma już na koncie występy w różnych zakątkach świata. 

CHASE POTTER (USA) Mieszkający obecnie w Nowym Jorku multiinstrumentalista, z wyróżnieniem ukończył studia w Berklee College of Music w Bostonie. Mimo wrodzonej łatwości w przyswajaniu umiejętności gry na kolejnych instrumentach (m.in. perkusja, saksofony, gitara), zasadniczo pozostał wierny swojemu pierwszemu muzycznemu wyborowi, czyli grze na skrzypcach. Biegłością instrumentalną wykazywał się już od najwcześniejszego dzieciństwa, a wszechstronność pozwoliła mu na występy u boku artystów tak różnych jak: Wynton Marsalis, Lalah Hathaway, Belle & Sebastian czy Machine Gun Kelly i Camila Cabello. Z tym ostatnim duetem wziął udział w kultowym programie „The Tonight Show”. 

HUGO VAN RECHEM (Francja) Multiinstrumentalista i kompozytor działający na pograniczu muzyki współczesnej, elektronicznego popu i jazzu. Interesują i inspirują go kontrasty i nieoczywiste ścieżki łączące rozmaite nurty i gatunki. Studiował muzykę klasyczną w konserwatorium w Lille, by następnie ukończyć wydział jazzowy konserwatorium w Paryżu. Jego aktywność w zakresie instrumentalistyki obejmuje działalność w orkiestrach, zespołach jazzowych, grupach wykonujących rock progresywny, a także na polu ambientu i minimalizmu. 

MICHAŁ SCHAB (Polska)) Skrzypek i pedagog, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie profesor Beaty Solnickiej i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Henryka Gembalskiego. Prócz korzennego bluesa, na którym wyrastał i akademickiego wykształcenia w nurcie klasycznej wiolinistyki, od wielu lat zainteresowany jazzowymi strategiami improwizacji, czemu daje wyraz między innymi w ramach prowadzonego przez siebie kwartetu. 

JOÃO DA SILVA (Portugalia) Pochodzący z rodziny, w której muzyka była jednym z elementów codzienności, Da Silva postanowił kontynuować rodową tradycję amatorskiego grania, przenosząc ją na grunt profesjonalny. Na tak silnym fundamencie zrodziła się niesamowita pasja, która napędza skrzypka do poszukiwań i badań coraz to nowych artystycznych wątków. W swojej twórczości czerpie zarówno z klasyki jak i jazzu. Poza zajmowaniem się kompozycją i wykonawstwem, jest także cenionym aranżerem i producentem, i co łatwo wywnioskować - osobą bez reszty zaangażowaną w sztukę muzyczną na wszelkich możliwych polach. 

Z tego grona zostanie wybranych pięciu finalistów, którzy już 28 września raz jeszcze spotkają się w Cricotece, celem wyłonienia laureatów 6. odsłony Seifert Competition. We wszystkich zmaganiach uczestnikom towarzyszyć będzie trio wybitnego pianisty jazzowego, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej - Dominika Wani. Zespół zagra w składzie: Dominik Wania – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja. 

SEIFERT COMPETITION - KONCERT GALOWY 29 września 2024 • SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA Finałem tegorocznej odsłony pierwszej części Kraków Jazz Week oprócz koncertu laureatów będzie występ niecodziennego duetu wiolonczelowego. Anja Lechner i François Couturiers należą do światowej czołówki sztuki wiolonczelowej, a ich twórczość od lat pozostaje w ścisłej łączności z muzyką jazzową i improwizowaną, zachwycając lekkością, polotem i kompetencjami wykonawczymi. Co jest tym cenniejsze, że mimo iż tradycja włączania wiolonczeli do składów jazzowych w roli instrumentu solowego sięga końca lat 40. XX wieku, wciąż nie jest to instrument popularny, ani tym bardziej oczywisty w tego rodzaju twórczości.

Bilety: bilety24